FRITZ GERHARD BERTHELSEN
KLARINETTER OG PERFORMANCE
Fritz Gerhard Berthelsen (FB) *1963 rejste som ung til Færøerne for at undervise i klarinet. Dette blev take off for 9 års intensive konservatoriestudier først i den storslåede natur på vestlandet i Norge og senere i Schweiz omgivet af alper i Centraleuropa.
The story about a broom Contemporánea – Live Electronics Denmark
I Norge lærte FB spændende tilgange til at fortælle historier med instrumentet hos soloklarinettist Haakon Vestly. På Conservatoire de Music de Genevé med international klarinet solist Thomas Friedli, var fokus på detaljeret æstetik, især i relation til andre kunstarter. I denne periode udviklede FB høje tekniske færdigheder, og modtog i 1992 højeste udmærkelse 1. Prix Virtuosité. De sidste studieår med soloklarinettist Art Rozeboom, handlede om finjustering og metoder til at kunne udføre de raffinerede opgaver i detaljer.
Mødet med komponist Ejnar Kanding i 1996 og etableringen af Ensemble Contemporánea – Live Electronics Denmark blev et vendepunkt. I dette samarbejde begyndte FB at spille og udvikle forestillinger med udgangspunkt i klassisk partiturmusik og elektronisk klangregi iscenesat i visuelle rammer, og stadig eksperimenteren med koncertformen. Resultaterne tiltrak helt nye publikumsgrupper for moderne kompositionsmusik.
FB er blevet tilegnet og har uropført en lang række
soloværker blandt andet i DR, udgivet 6 CDer, etableret
flere større udvekslingsprojekter, spillet solokoncerter og
lavet workshops på konservatorier i mange lande. Bl.a.
på festivaler som ICMC i Beijing (Kina), ISCM i Hong Kong, Interactive Arts Performance Series , New York City (USA), International Computer Music Conference, Havana (Cuba), Bridges-festivalen, Krakow (Polen) og Festival Synthèse i Bourges (Frankrig).
JOHANNA LEMKE
DANSERINDE
The story about a broom Contemporánea – Live Electronics Denmark
Født i Berlin i 1982. Dans og teateruddannelse i Berlin og Amsterdam. Samarbejde med forskellige koreografer og instruktører, herunder Falk Richter ved Schaubühne og Schauspiel Frankfurt, Martin Stiefermann ved Deutsche Staatsoper i Berlin, Marco Santi på Osnabrück Theater samt med nationale og internationale kunstnere som Felix Ruckert, Club Guy og Roni , Brenden Shelper, Jenz van Deale, Frederike Plafki, Santiago Blaum og Nora Abdel-Maksoud.
Siden 2008 samarbejde med Constanza Macras og deres dansekompagni DorkyPark. Hendes egne værker som “Take it easy” (2005), “Faint” (2008), “Unterstrom” (2010) og “Kaiser Wilhelm in Exile (Digital Folk Art)” (2012) blev vist på Sophiensaele, Oldenburgisches Staatstheater og DOCK11 vist. Siden 2017 forskellige projekter med Boris Charmatz, herunder “10000 Gesten”, “Fous de danse” og “En dansers dag” i Volksbühne Berlin.
Forestillinger
Megalopolis von Constanza Macras | DorkyPark (Regie/ Choreographie: Constanza Macras, UA 2010)
Berlin Elsewhere von Constanza Macras | Dorky Park (Regie
und Choreographie: Constanza Macras, UA 2011)
NEVER FOREVER von Falk Richter und TOTAL BRUTAL
(Text und Regie: Falk Richter, UA 2014)
The Past von Constanza Macras | DorkyPark und Oscar
Bianchi (Regie und Choreographie: Constanza Macras, UA 2014)
EJNAR KANDING
KOMPONIST OG KLANGREGI
Komponist Ejnar Kanding (EK) * 1965 er kendt for sine enestående farverige klange, hvor den elektroniske og akustiske lyd forenes i komplekse teksturer, kropslig energi og sart enkelhed. EKs musik er en sanselig rejse i det indre livs ukendte områder. For ham skal musik ikke forskønne, men være en sfære af fantasi. En rejse ind i det tvetydige – en sal af spejle. EK har oprindeligt en uddannelse i komposition og musikteori fra det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København (1993), efterfulgt af studier på IRCAM i Paris og med Professor Lev Koblyakov i Jerusalem i 1994 og 95, og siden sin debutkoncert fra det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 1996 har han specialiseret sig i at komponere musik for computer og instrumenter. Det har medført en omfattende brug af softwaren MaxMSP i udviklingen af sine værker og som instrument i koncert fremførelser. Det er dog altid den musikalske form og frase, der er i fokus, aldrig det elektroniske eksperiment.
Dertil kommer EKs rolle som kunstnerisk leder for
ensemblet Contemporánea, som har gjort det muligt for
publikum at opleve hans musik på meget
forskelligartede platforme såsom diskotek Nice T,
Buenos Aires; i David Langs lejlighed (NYC), der har en
scene for intimkoncerter; en udendørs koncert på
Andesbjergene, Bogotá; jazzklub Blå, Oslo; i natklub
Rust, København og i den rå cementkonstruktion i DR
Byen, da kun bygningens bærende dele stod færdig. De
fysiske rammer om musikken har haft høj prioritet,
ligesom koncerternes indhold har været gennemtænkt som en storformal helhed.
EKs musik er også værdsat i en traditionel ny musik sammenhæng og er blevet udvalgt til prominente festivaler såsom International Computer Music Conference (2001, 2004, 2010), International Society for Contemporary Music (2002, 2008), Festival Synthése, Nordiske Musikdage, Up North, Interactive Arts Performances Series på New York University m.fl. Udover Statens Kunstfonds treårige stipendium og mange arbejdslegater har EK modtaget adskillige bestillinger af en række internationale ensembler såsom Osiris Trio (NL), Harry Sparnaay Trio (NL), Crash ensemble (IR), Cikada ensemble (NO), ensemble Ars Nova (SE), ensemble Adapter (DE), Zoë Martlew (GB), Transit ensemble (NYC), Jack Quartet (NYC), George Vassilev (CH), Christophe Fellay (CH), ACME (NYC), Sonar Quartett (DE), Quinteto del Fuego (CH), The Six Tones (SE) og Black Page Trio (AT) samt de danske ensembler Figura, Athelas, Alpha Trio, Copenhagen Art Ensemble, Messerkvartetten, Audio Exhibition, Ensemble Midtvest.
SIMON JANSSEN
VIDEOKUNSTNER
Simon Janssen (SJ) er født i 1986 i Nord Frisland og bor i Hamborg (Tyskland). Efter at have studeret medieteknologi har SJ siden 2013 arbejdet som freelance videokunstner inden for teater, performance og opera.
Kendetegnene ved Simon Janssens værker er dybdegående indhold og dramaturgisk udvikling. Hans associative videoer fylder rummet og udtrykket heri, søger stadigt efter fordybende verdener. Dette i et univers hvor videoen, i tæt samspil med scene- performance og lysætning, er installeret som en bærende del af det samlede udtryk.
SJ har baggrund i en lang række engagementer med musik. Dette – i sammenhænge fra at være guitarist i et band til medvirken i operaen – har givet anledning til stor glæde og nysgerrighed i audiovisuelle forestillinger.
SJ har bl.a. samarbejdet og produceret med Franz von Strolchen, Anne Lenk, Antù Nunes, Gregor Horres og Frank Düwel på opførselssteder som Thalia Theatre Hamburg, Operaen på Rhinen og en række frie spillesteder i Europa.
Siden 2016 har SJ udviklet installationen Battle Club med Marlene Hausegger i Wien (Østrig) og Mexico City (Mexico). Sj har derudover skabt animationer og kortfilm og har i 2018 komponeret musikken til teaterforestillingen The Impossible Vastness (Strolchen).
FRANK DÛWEL
CO-REGI
Frank studied theater science, pedagogy and German literary history, as well as No-theater with Yoshi Oida. From 1997 to 2002 he was engaged as a director at the Theater Lübeck, from 2003 to 2007 deputy director at the Theater Heilbronn. Since 2007 he has been in charge of norden-theaterproduction Hamburg and has been a lecturer in music theater directing and project manager at the HfMT Hamburg since 2009, where he also received the teaching award of the Free and Hanseatic City of Hamburg in 2015. Since 2009 he has been director of the KulturSommer am Kanal of the Duchy of Lauenburg Foundation and since 2014 curator of the Voice X New Music Theater festival in Hamburg, and since 2000 also a member of UNESCO ITI Germany.
He directs and produces musical theater, drama and cross-genre projects, including “The Signalgeber” for the Theater der Welt 1999 festival, Berlin until 2002 Hamburg, Lübeck, Hanover State Opera, “The Prodigal Son”, the singing of youngsters in the furnace and the river of seagulls, Benjamin Britten among others for the church music festival Musica sacra in Paderborn 2005-2009, for the UNESCO / World Congress ITI “The Borges Project” Manila 2006, Ifdentity Madrid 2008, house home Shanghai and Xiamen 2011 and “Rastlos … Grenzenlos … Unterwegs – Bez wytchnienia … bez granic … w drodze “, sung and danced poetry from Senftenberg and Bielsko-Biala (Poland) 2015. He staged” Voices of the night – scenic symphony after Joseph von Eichendorf “with the ensemble for new music Zurich and choir, premiere in Zurich in March 2017
He has directed festivals such as Dangast, Bühne am Meer (2000 seats) since 2000, the festival venue “A place plays its white horse” Hanerau-Hademarschen 2013-2015 and the KulturSommer am Kanal of the Duchy of Lauenburg Foundation from 2009
He was also a lecturer at the State Opera Unter den Linden, at the Hanover University of Music, Drama and Media, at the Christian Albrecht University in Kiel and at the Kampnagel Theater Factory in Hamburg.
WOLFGANG HAENTSCH
TEKSTUDVALG, ISCENESÆTTELSE, SCENOGRAFI OG SKUESPILLER
The story about a broom Contemporánea – Live Electronics Denmark
Wolfgang Häntsch (WH) er uddannet skuespiller i Leipzig og har siden spillet mere end 100 roller i Berlin (Schiller Theatre, Renaissance Theatre), Stuttgart, Wien, Genève, Bruxelles, Nürnberg, Weimar og Hamborg.
Udover teatre har WH medvirket i adskillige film- og tvproduktioner. Sammen med Iris Berben, Dieter Pfaff, Inge Meisel og mange andre kendte film- og tvskuespillere har WH haft en bred vifte af roller. WH har medvirket i prisvindende film som “Schande”, “Der Bader-Meinhoff-Komplex” og stod sammen med Helen Mirren foran kameraet i den Oscar- nominerede film “A Russian Summer”. Siden 1975 har WH produceret og instrueret sine egne, for det meste internationale, kulturelle teater- og festivalprojekter. Herunder “Days of Chinese History and Culture” i Berlin, “Theatrekontinent Germania” i Frankrig og “Epopée de l’Europe” i Schweiz.
I 2005 grundlagde WH “Epopée de l ‘Europe E.V.” i Berlin, en organisation dedikeret til kulturudveksling med østeuropæiske lande og realiserede i den sammenhæng flere projekter i Hviderusland, Ukraine, Rumænien og Moldova.
Foruden kunstneriske udflugter til musicals – f.eks. som Toddy
i “Victor & Victoria” i Dresden og som Mickey i “Rocky – The
Musical” – har WH også virket inden for andre genrer og
arbejdsområder. Herunder medvirken i opera-
teaterproduktioner i Meistersingerhalle i Nürnberg med udgaver af “Carmen” og “La Traviata”, i Tanztheatret “UnterStrom”, Dock 11 Berlin. I tidligere samarbejde med det danske ensemble Contemporánea-Live Electronic Denmark som instruktør, skuespiller og lærer. Og endelig en del aktivitet som skuespillerunderviser, som “stemme” til dokumentarer, lydbøger og radioteater.
Senest var WH gæst i rollen som “Varter Tod” på Komische Oper, Berlin i Offenbachs “Bluebart”. WH vil fra september 2019 spille en hovedrolle i det tyske tv-drama “Rote Rosen” på kanal ARD.